„MUZICUȚA CU SCHIMBĂTOR”, de Nicuță Tănase

Există cărți care îl fac pe copil să se îndrăgostească de citit. Pentru mine, una dintre aceste cărți a fost Muzicuța cu schimbător.

Tocmai mă mutasem într-un alt oraș. N-aveam prieteni, n-aveam cu cine să mă joc, eram în clasa a IV-a. Cele mai bune prietene îmi erau cărțile. Și tot răscolind printre cărțile pentru „ăi mari” din biblioteca unei mătuși, am dat de Comoara din insulă și de această cărțulie cu coperte cartonate și pagini îngălbenite de vreme, presărată ici-colo de ilustrații — era Muzicuța cu schimbător de Nicuță Tănase.

Muzicuta cu schimbator

Să vă spun acum de câte ori am citit cartea aceasta la vremea aceea, n-aș ști. Îmi plăcea mai ales să recitesc anumite episoade care mi se păreau amuzante. Știu doar că Dinu, Chiru și ceilalți eroi ai cărții mi s-au lipit atunci de suflet. Și, după ani, ca redactor de carte pentru copii, mi-am zis: „De ce n-aș readuce la lumină Muzicuța?”

În 2012, am reeditat la Editura Viață și Sănătate fabuloasa Muzicuță, într-o colecție destinată copiilor din clasele primare — Colecția „Cărțile galbene”. Și, pentru ca bucuria să fie deplină, am avut ocazia să lucrez la acest proiect cu ilustratorul Puiu Manu, care ne-a făcut câteva ilustrații drăguțe, „de epocă”, în ton cu perioada în care este plasată acțiunea cărții.

Eroul cărții este Dinu, un puști obișnuit, care află din întâmplare că tatăl lui s-a înhăitat cu un tip uns cu toate alifiile, Sterică, plănuind împreună să fure cherestea. Pentru că totul se petrece din scurt, Dinu fuge de acasă și, ajutat de prietenii lui — Chiru, Rădulescu, Ofelia și Oprinescu, pune la cale un plan de împiedicare a furtului. Nu spun mai mult, ca să nu stric plăcerea lecturii…

Sunt convins că micuții cititori vor fi captivați de poveste, de ritmul ei alert, de dialogurile vioaie și de replicile pline de haz.

muzicuta cu schimbator09

Sigur, ar putea exista unele obiecții în legătură cu faptul că Muzicuța reflectă o epocă pe care am vrea s-o dăm uitării, o epocă cu tovarăși și pionieri. Aș aprecia totuși că povestea în sine poate fi citită și altfel, astfel încât să se ia din ea ceea ce este bun, frumos, fără a ne poticni în mici detalii. Iar pentru a susține valoarea poveștii în sine, redau ce mi-a povestit un adult…

Într-o zi, voind să tragă un pui de somn, și-a rugat soția să-i citească o poveste și s-a întins în pat. Soția, nebănuind probabil că Muzicuța cu schimbător este o poveste mai lungă, a luat tocmai această carte și a început să-i citească soțului cu voce tare. Pe măsură ce citea, soțul era tot mai prins de poveste, așa că „i-a sărit somnul”. La final, înduioșată de povestea micuțului Dinu, soția a izbucnit în plâns…

Povestea lui Dinu și a inimoșilor săi prieteni este într-adevăr plină de farmec și emoționantă. Cred că, într-un timp când sunt atât de multe cărți din genul fantasy, cu orci, gnomi, vrăjitori etc., copiii ar putea face un mic „ocol” spre trecut, redescoperind una dintre cărțile de aur ale copilăriei bunicilor lor. Și am convingerea că nu vor regreta.

Muzicuța cu schimbător poate fi cumpărată de AICI. Are un pic peste suta de pagini, format 13 x 20 cm, e tipărită pe hârtie volumică și costă doar 8 lei.

De dragul cărții, pun și două dintre copertele unor ediții mai vechi, deși n-am reușit să dau și de ediția pe care am citit-o în copilărie.

Muzicuta1

Muzicuta3

 

Leave a Reply

